donderdag 5 mei 2011

Luchtfotografie , fotograferen vanuit een Cessna

Niet zo moeilijk  als het lijkt . Echte die-hards halen de deur er uit en fotograferen recht naar beneden, Ik heb   met een maximale groothoeklens  door het raam heen gefotografeerd. De piloot moet dan wel zo vriendelijk zijn de “ kist” even  naar rechts te laten hangen . Een perfect beeld recht naar beneden  is lastig te maken   maar als de hoek ten opzichte van de aarde  even  klopt  meteen fotograferen.  Dat fotograferen houdt in dat ik minimaal – met bracketing – 10 tot  15 foto’s van een object maak. Ik zet de camera op mijn rechterarm en druk met de linkerhand de ontspanknop in . Dat geeft het voordeel dat je overzicht houdt . Kan in een snel bewegend vliegtuig geen kwaad , voor je het weet ben je alweer  veel verder  dan je dacht. Je bent gewend aan autosnelheden en in de lucht gaat alles veel  vlotter.

Scherpstellen is er niet bij , gewoon alles maar op oneindig instellen en  een middelgrote lensopening kiezen , altijd prijs !

Tevoren, bij het plannen van de route zodanig de route secuur definiëren dat je  de gekozen  objecten  met de zon mee fotografeert. Tegen de zon in geeft veel te  veel  en te fel licht (onderbelichting digitaal is geen probleem, overbelichting is een drama)  en bovendien geeft het zonlicht alle vlekken en krassen op het raam van het vliegtuig weer.Die krijg je dan perfect en zeer storend in beeld. 

Gebruik nooit telelenzen bij fotografie vanuit een vliegtuig. Het scherptedieptebereik is kleiner dan bij groothoek en elke minimale trilling wordt meteen vertaald in bewegingsonscherpte . En een klein vliegtuigje trilt en rammelt behoorlijk …

De foto - klik voor vergroting  - is genomen in juli 2010 op 500 meter hoogte met een Canon 5D  Mk II   en een 17 mm Canon L . Ze geeft het hellinglandschap oostelijk van Geleen en een deel van het plateau van Schinnen weer . De foto is qua pixels kleiner gemaakt en oogt daardoor wat minder scherp. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten